VISSZA

"Európa kék szalagja, a Duna" filmsorozat:

Az iskolában azt tanítják, hogy a Duna a Fekete-erdõben ered és a Fekete-tengerbe torkollik.
Úgy gondoltuk, utána nézünk, hogy a források és a torkolat közötti nagyjából 2800 kilométeres víziút mentén milyen látnivalók várják az utazókat.
Az Ezredforduló alkalmából 1999-ben a forrásoktól Budapestig, majd a következõ nyáron -sok-sok kalandot átélve- Budapesttõl a Fekete-tenger partján fekvõ Szent-György (Sfintu-George) városig eveztünk kenuinkkal.
Olyan szerencsénk volt, hogy Gyenes Károly vezetésével egy profi filmes csapat is részt vett ezeken a túrákon.
A filmesek is eveztek ugyanúgy, mint a többi túrázó csak közben leforgatták a vízi túrázás legnagyobb filmjét, a Duna teljes látványát csónakból és a partokról. Ebből az anyagból 28-szor félórás televíziós filmsorozat készült.
A " Másfél millió lépés Magyarországon" és a " Kerekek és lépések" címû országjáró filmsorozat elkészítésében megedzõdött és a vízi túrán is kitûnõen teljesítõ forgató csapat tagjai a következõk: Gyenes Károly szerkesztõ, rendezõ, Stenszky Gyula, Szabados Tamás, Pápay Zsolt, Pataki Lajos operatõrök, Faludi Sándor hangmérnök és Péterfay Attila gyártásvezetõ voltak.

A televízióban bemutatott filmek címei a következők:
1./ Nehéz indulás ( Donaueschingen-Imendingen) Itt tör ki a folyó a Fekete-erdõbõl.
2./ Szivárgás és áttörés ( Immendingen-Sigmaringen) Itt pedig eltûnik a föld alatt.
3./ Zúg és zuhog (Sigmaringen-Rechtenstein) Innen már kapaszkodni kell a lapátban, mert száguldunk.
4./ A Duna dolgozni kezd (Obermerchtal-Ulm) Pompás tájak, csodás városok sebes zúgók várnak minket.
5./ Erõmû lánc ( Ulm-Ingolstadt) 18 vízi erõmûnél zsilipelünk, ha mûködnek a zsilipek.
6./ Nagykorúvá válunk ( Ingolstadt-Regensburg) Áttörünk egy szikla szoroson és száguldunk a Bootgasse-ékon.
7./ Munkaszünet (Regensburg-Passau) Itt csak keveset avatkozott az ember a természet dolgaiba.
8./ Hurkok és határok ( Passau-Linz) Újra a nagy helyek, a pompás városok és a zsilipek következnek.
9./ Várak és templomok ( Linz-Melk) Barokk gazdagság, hatalmas hegyek és Mauthausen.
10./ Az elsõ fõváros (Melk-Bécs) Át a Wachaun amit osztrák Dunakanyarnak is mondanak.
11./ Belépünk a Kárpát-medencébe Bécs-Bõs. Végre hazai vizekre érünk. Tengerré válik a Duna .
12./ A Szigetközben ( Dunacsúny-Dunaalmás) A Szigetköz, a Duna Édenkertje.
13./ A Dunakanyar ( Dunaalmás-Visegrád) Itt születtünk mi ezen a tájon !
14./ A Szentendrei-Dunán ( Visegrád-Budapest) Budapest, északi nyaraló folyója.

15./ Dunapest ( Budapest-Ercsi) Budapest a diadém legszebb ékköve!
16./ Homokhatár ( Lórév-Sió torkolat) A megcsendesdült folyó kellemes tájain hajózunk.
17./ Királyok futása (Gemenc-Mohács) Ártéri erdők és történelmi emlékek.
18./ Háború és háború (Bezdán-Karlóca) Reméljük soha nem lesz háború.
19./ Török átok ( Tisza torkolat-Veliko Gradiste) Ez a vidék 500 évig volt török megszállás alatt.
20./ Zuhatagos-múlt ( Ó-Moldova-Trei Kule) Mérnökök és munkások nagy alkotása.
21./ Nagyon szoros ( Donji Milanovác- Vaskapu) Sziklafolyosók, víz alatti titkok és veszedelmek.
22./ Búcsú a hegyektől ( Vaskapu-Rast) Kiléptünk a Kárpát-medencéből a Havas -alföldre.
23./ Szabad folyók, szabad emberek ( Rast-Olt torkolat) Kunországban ma is a lovaké a fő szerep.
24./ Déli végeken ( Olt-Oltenita) Hatalmas zátonyok és szigetek között kanyarog utunk.
25./
Dobrudzsa partjain (Szilisztra-Dobrudzsa) Sziklaóriásokkal találkoztunk.
26./ A természet hangjai ( Ghindarest-Braila) Ahol a Duna adja a vizet, az élelemet, a takarmányt, a tüzelőt és az építő anyagot is.
27./ A tenger üzenetei ( Galac-Tulcea) Óceánjárók és túrakenuk találkoznak.
28./
A Deltában ( Tulcea-Fekete-tenger) Ezért a látványért eveztünk 61 nap alatt 2800 kilométert a Dunán.

A filmek dvd lemezeken megvásárolhatók Varga Jánosnál, telefon 06/303270990.